Eurovízió 2008 - Amit az újságok (rosszul) írnak
szerző: Klész Imre
2008.05.26.
|
Két magyar is részt vett az Eurovízión
Valójában három. Csézy mellett Edvin Marton, aki az orosz versenyzőt
erősítette, valamint Laci bácsi a horvát Kraljevi Ulice feat. 75 cent
rapperének is vannak magyar gyökerei.
Csézy nem fogadta el Edvin Marton segítségét
Elfogadta a segítséfgét, de túl későn jött a felajánlás. Határidőre
kellett beadni a versenydalt és a szereplők létszámát, a koerográfia is
rengetegszer volt elpróbálva. Személycserék csak borsos büntetési díj
kifizetése után lettek volna engedélyezve, amit nem vállalt el senki. A
fenti cím helyesen így szól: Edvin Marton későn ajánlotta fel
segítségét Csézynek.
Csalás az egész
Az Eurovízió brit atyja, sir Terry Wogan most nagyon mérges, mert
sokadjára ér el rossz helyezést az Egyesült Királyság versenyzője. "Borzasztó
csalódás ez a verseny az Egyesült Királyság számára. Andy Abraham
pályafutása eddigi legjobb előadását láthattuk. Olyan dalt énekelt, ami
sokkal több pontot érdemelt, mint amennyit kapott. Főleg ha arra
gondolok, hogy hány pontot kapott a spanyol és a bosnyák dal, két
nevetségesen rossz előadás. Nagyon könnyű megmondani, hogy melyik
ország melyik nemzet előadójának adja a pontokat, mert meg van beszélve
előre. Elhatároztam, hogy nem foglalkozom vele, de nagyon nehéz nem
észrevenni valamit, ami kiszúrja az ember szemét" – mondta a közvetítés során a BBC tudósítója.
Nos, az Eurovízió nem a fellépők életművét díjazza. Itt szinte mindenki
ismeretlen a szavazók előtt. Sokszor előfordult, hogy a már befutott
nevek nagyot buktak a versenyen. Terry Wogan bizonyára figyelmen kívül
hagyta, hogy például az ukrán Ani Lorak Kylie Minogue színvonalát
majdhogynem űberelő showt hozott dalához. Sajnos a show is számít az
Eurovízión, a különleges dalok idén is taroltak. Az, hogy mi a
nevetséges és mi nem, azt nem a szakmai zsűri fogja eldönteni, hanem a
tévénézők, akiket a jelenlegi szabályok szerint nem lehet leváltani.
Kétségtelen, hogy az Eurovíziós
Dalversenytől a zene terén sem vár senki különösebben kifinomult vagy
muzsikatörténelmi jelentőségű produkciókat.
Magyarországon minden lehetséges alkalommal rúgnak az újságírók egy
nagyot az Eurovízióba. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ez egy
szórakoztató műsor, egy verseny, ahol minden ország leegyszerűsítve
legjobb "versenyképes" előadóját küldi a döntőre. A mai tömegkultúra és
globalizáció időszakában igazán üdítő már az is, ha valaki nem angolul,
hanem saját anyanyelvén énekel. A negatív kritikák mellé kérjük a
kritikusok kedvenc top 10-ének listáját, biztos mi is találunk olyan
dalokat benne, ami szerintünk igénytelen.
Az Eurovízió népszerűsége már több mint fél évszázada töretlen, egyre
népszerűbb, persze mindig is lesznek kritikusai. Csak Magyarországon
felettébb káros a negatív kritikákkal való kérkedés országos szintű
újságokban vagy hírportálokon.
|